| דף הבית | אודותינו | משאבי אנוש וארגון | בוגרים | מרכז מבקרים | להרשמה | גלעד לזכרם |
| French | English |


לאתר הרשמי
מנהלי המדור הכללי לדורותיו
דבר מנהלת
מידע כללי על ביה"ס
לוז בית ספרי
מרוץ ניווט לזכרו של יונתן עברון
קיימות
רציונל
תהליך הכנסת השינוי
הקיימות בבית הספר
קישורים
סיכום תשע"ה בקיימות
תוכנית שחק ירוק תשע"ו
שכבות
חטיבת ביניים
המסע לפולין
משלחות חו"ל - Youth Exchanges
תוכניות ופרויקטים
הכלת תלמידים
האחר הוא אני
מועצת תלמידים
אירועים תשע"ד
אירועים תשע"ה
אירועים תשע"ו
מכתבי הערכה ופרסים תשע"ד
מכתבי הערכה ופרסים תשע"ה
מכתבי הערכה ופרסים תשע"ו
ועד הורים מוסדי
גלריות - Gallery
גלריה תשע"ו 2016 Gallery
תמונות מחזור -Yearbook Pictures

 

                                                                                                                                                                                         

     תכנית שח"ק ירוק

ת ש ע " ו

ביה"ס החקלאי מקווה ישראל – המדור הכללי

סמל מוסד: 580035


 

מנהלת: ד"ר טלי פלוטקין 052-3262000

 tali@mikveisrael.org.il

מפקחת: ענת בן מורה

רכזת שח"ק ירוק: אפרת הנדלסמן 054-5508591

nulnul@017.net.il

 

פרופיל בית הספר

מקווה ישראל הוא כפר נוער אשר נוסד ב 1870 (תר"ל), לפני כ  144 שנים.

הכפר כולל 3 בתי ספר: כללי, דתי וצרפתי, 3 פנימיות המשוייכות לשלושת בתי הספר, ומשק חקלאי הכולל: רפת, לול פיטום, לול הטלה, אורווה, מטעים, חממה, גידולי שדה, שטחי נוי נרחבים וגן בוטני. ישנן לא מעט משפחות אשר חיות בכפר (שהוא בעצם רשות מקומית בפני עצמה).

הכפר משתרע על שטח של 3000 דונם, ומהווה שטח פתוח ייחודי ו"ריאה ירוקה" בליבו של גוש דן. השטח מוגן בחוק שעל פיו אין לשנות את ייעוד הקרקעות במקום, ומהווה חלק מרצף של שטחים פתוחים הנכללים ב"פארק אריאל שרון" (חיריה).

 

מבנים היסטוריים שונים בכפר נמצאים בתהליכי שימור ושיקום.

בימים אלה הושלמה בניית המבנה החדש לביה"ס הדתי, והתלמידים יעברו מהמבנים ההיסטוריים למבנה החדש. לאחר המעבר ישומרו המבנים הישנים בהם שכן ביה"ס, בין היתר במטרה לפתוח אותם לקהל הרחב.

 

 המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל יושבת גם היא בכפר.

 

בבית הספר הכללי

בבית הספר השש שנתי מונה בתשע"ו 848 תלמידים, והוא כולל 4 כיתות ז', 4 כיתות ח', 4 כיתות ט', 6 כיתות י', 6 כיתות יא', 5 כיתות יב'. בבית הספר כ - 100 תלמידי פנימיה (שמגיעים מכל רחבי הארץ וחלקם עולים חדשים) וכ – 30 תלמידי פנימיית יום. התלמידים שאינם תלמידי פנימייה  מגיעים בעיקר מבית דגן ומחולון ומעט מאזור ומראשל"צ. חלק מבתי הספר המזינים הם בעלי "תג ירוק" (למשל "רביבים" בחולון).

חזון בית הספר

"כפר הנוער החקלאי מקוה ישראל, ייחודי בשמירה על רצף המורשת היהודית הציונית והחינוכית מאז תר"ל (1870), הינו מרכז חינוכי לנוער מהארץ ומיהדות העולם, מכוון ללמידה למצויינות אישית וחברתית, לערכי אהבת האדם, האדמה, הטבע והמולדת, ומאפשר מימוש עצמי של החניכים והצוות בשיתוף הקהילה והסביבה, למען הדורות הבאים."

מיפוי תכניות ירוקות

1)    בית הספר שם דגש רב על המקצועות המדעיים. המקצוע מדעו"ט נלמד בכיתות חטיבת הביניים, וכמות השעות אף גדולה מהנדרש. התלמידים המתעניינים אף מקבלים העשרה בכימיה, פיסיקה, מחשבים, ביוטכנולוגיה, חשיבה מדעית ווטרינריה. מקצוע הביולוגיה הוא מקצוע חובה, וכל תלמיד לומד ביולוגיה, בהיקף של 270 שעות לימוד לפחות. גם מקצוע החקלאות הוא מקצוע חובה. תלמידים רבים נבחנים בבחינת הבגרות בחקלאות ברמה של 5 יחידות לימוד.

2)    כל תלמיד בכיתות י' עד יב' עובד בענף החקלאי שבחר במשך כ 4 שעות בשבוע. הדבר נעשה כחלק מבחינת הבגרות בחקלאות, ומאפשר לתלמידים לשהות מחוץ לכתלי הכיתה ולבצע חקלאות הלכה למעשה. תלמידים הלומדים 3 או 5 יחידות ביולוגיה לבגרות, מבצעים את עבודות המחקר שלהם בענפים החקלאיים. השנה מצטרפת גם עבודת חקר בחקלאות "אגרוטופ".

3)    בשנת תשע"ג נרקמה תכנית לשיתוף פעולה בין מקווה ישראל, מכון וולקני, ממשלת גרמניה ועליית הנוער, לבניית כפר "אקו – הוליסטי". משלחת שכללה אנשים מהכפר, חוקרים ממכון וולקני, נציגי משרד החקלאות ועוד, התארחה בגרמניה כדי להתרשם מהעשייה בתחום הקיימות. כמה מן הרעיונות לשינויים בכפר עדיין בתהליכי גיבוש, וחלקם כבר התממשו (כגון הפרדת הביוב באחת הפנימיות ל"מים אפורים" ו"מים שחורים" וכן איסוף מי גשם מגג החממה לצרכי השקיה).

 

 

 

ע"פ התכנית - הכפר החקלאי-האקולוגי יהיה מרכז חינוכי-ארצי, אשר ישלב חינוך חקלאי, סביבתי וחברתי בדגש על צמיחה אישית ויחסי גומלין בין אדם לסביבתו הטבעית, האנושית והקהילתית. הכפר יקיים חיי קהילה חקלאיים אשר יושתתו על עקרונות סביבתיים-חברתיים ותרבותיים. הכפר יושתת על חיים בני-קיימא המטפחים את המערכות האקולוגיות הטבעיות והאנושיות.  במטרה להכין את התלמיד לחייו הבוגרים בתחומי ייצור מזון ואיכות הסביבה ויצור בוגרים שהם אזרחים חדשים מקיימים למען הדורות הבאים.

כבר עתה נאספות בכפר סוללות למיחזור, נייר, שמן שרוף, קרטונים, בקבוקי פלסטיק. יש בכפר 4 רכבים חשמליים ויש תאורה סולרית בחלק מהדרכים. בשנת 2013 נאספו 2909 ק"ג נייר למיחזור. ב 2014 נאספו 2843 ק"ג. הנתונים מראים על איסוף דומה בין שתי השנים בכפר כולו. אין נתונים על בית הספר המדור הכללי בנפרד, אבל ה"תחושה" היא של איסוף רב יותר.

     

 

4)    בסמוך לחממה, בשטח שהיה בעבר מגרש חניה, הולך ומוקם "המרכז לחקלאות מקיימת".

 

 

·        זהו גן אקולוגי לדוגמה המיישם את עקרונות החקלאות המקיימת ((permaculture בדומה לכפרים אקולוגיים מובילים בעולם.

·        מטרותיו: הפיכת מקוה ישראל למקור השראה וידע ללימודי האגרו-אקולוגיה במערכת החינוך בישראל, הרחבה והעמקת הידע של התלמיד באמצעות חקר והתנסות בתחומי האגרו-אקולוגיה והקיימות, ומתן כלים מעשיים לבאי הגן בנושא אורח חיים מקיים, רכישת ידע ביצור מזון בריא ואחריות על הסביבה.

·        כל זאת – תוך שיתוף הקהילה.

בשלב זה השטח עובד, סומנו שבילים, הוקמו ערוגות לירקות ופרחים ופינת ישיבה, פוזרו תיבות קינון וניטעו עצים ראשונים ב"יער המאכל" המהווה את החגורה ההיקפית. בהמשך אמורים להתווסף למשל: נקודת תצפית, בריכה, קומפוסטר, לול חופש ועוד.

5)    בכפר נערכות מידי שנה נטיעות לט"ו בשבט, טקס הבאת הביכורים המסורתי ולעיתים גם צעדת מקווה ישראל (בחוה"מ פסח). אירועים אלה פתוחים ברובם לקהילה שסביב הכפר.

6)    תלמידי שכבת י' קיבלו בתשע"ה לראשונה תכניות של "השכלה כללית" (במסגרת "ישראל עולה כיתה") בתחומי הספרות והחינוך האזרחי. בספרות נלמדה התכנית "להיות יהודי, להיות ישראלי", במסגרתה נעשה חיבור למקום בו אנו נמצאים – מקווה ישראל. מטעם המטה לחינוך אזרחי ולחיים משותפים נכנסה התכנית "מאבק בגזענות" שמטרתה ליצור הכרות עם תופעת הגזענות ולהקנות למורים ולתלמידים כלים להתמודדות עימה, תוך חשיפה לדוגמאות מהארץ והעולם: להגביר מודעות, למנוע התעלמות ולעודד תגובה במקרים של גילויי גזענות – דבר חשוב מאין כמותו במציאות הכואבת שבה אנו נמצאים.

7)    "אדם בתוך מקום הוא גר" – לקראת שנת תשע"ה נוסף לתכנית "המודל החברתי השש-שנתי" מימד של הקשר בין התלמידים למקווה ישראל. המטרה: יצירת זהות "מקוואית", תחושת שייכות למקום וזיקה לקיימות.

8)    בשנת תשע"ה החלה לפעול בכל כיתות י' בארץ וגם במקווה ישראל התכנית למעורבות חברתית קהילתית. אחת הקבוצות השתתפה בפעילות שהוצעה ע"י המשרד להגנת הסביבה במסגרת התכנית למעורבות חברתית קהילתית, וכללה הקמת קבוצת מנהיגות, הכשרתה תוך מתן רקע על תפישת הקיימות, וביצוע פרויקט בן 10 שעות. התכנית, (בדגש המגוון הביולוגי),"נתפרה" במיוחד עבור הקבוצה, בשיתוף פעולה בין המדריכה איילת יוסט בן-מרדכי מהרשת הירוקה, דניאל גורביץ' (אגרונום, רכז החממה הלימודית, יוזם ומפתח ה"מרכז לחקלאות מקיימת" הסמוך לחממה) ואפרת הנדלסמן (רכזת הביולוגיה, המדעים והקיימות). המפגשים התקיימו בחממה, במרכז לחקלאות מקיימת ובכיתת הלימוד החדשה הסמוכה לחממה. מפגש אחד הוקדש לסיור בכפר הירוק ובמרכז להצלת צבי הים במכמורת, וב 3/6/15 יצאה הקבוצה לכנס אליו הגיעו כל הקבוצות השייכות לתכנית. התלמידים נחשפו לסיפור המשבר הסביבתי בעולם ולמושג הקיימות, לחשיבות השטחים הפתוחים ותיעוד מגוון המינים, בנו תיבות קינון ומתקני האכלה בהנחייתה של שלומית ליפשיץ והעבירו פעילות קצרה בכיתות ז'.

 

סיורים

כמעט כל תלמידי ביה"ס משתתפים בפעילויות מדעיות, שחלקן מחוץ לכתלי ביה"ס. להלן מספר דוגמאות:

שכבת ז' – ביקור במכון ויצמן או בבבית החולים הוטרינרי בבית דגן.

שכבת יא' – שני סיורים אקולוגיים במסגרת פרויקט ה"ביוחקר" – אחד בשטחי מקווה ישראל ואחד בחוף פלמחים. בשני הסיורים מושם דגש על המרכיבים הטבעיים של השטח כמו גם על השפעת האדם.

תלמידי שכבות ח' – ט' – י' מקבלים שיעורי של"ח במסגרתם הם יוצאים לימי שדה ולגיחות בשטח. במהלך כיתה ח' התלמידים שבחרו להיות פש"צים עוברים הכשרה ששיאה הוא קורס המש"צים הנערך בקיץ בין ח' ל ט'.

קיימת כמובן גם תכנית של טיולים שנתיים:

כיתה ז' – לגליל

כיתה ח' – לאזור עין גדי

כיתה ט' – לאזור אכזיב

כיתה י' – לנגב

כיתה יא' – לגולן

כיתה יב' - לאילת

פרויקטים ויוזמות אחרות

1)    במחצית השניה של שנת תשע"ה הופעלו מספר פרוייקטים בתחום הקיימות בשכבת ח' ע"י סטודנטים לחינוך ממכללת סמינר הקיבוצים. הסטודנטים עבדו עם חצאי כיתות בתחומים מגוונים: משברים סביבתיים, חקלאות מקיימת, תכנון סיור בסביבה הקרובה, ועוד. לאור הצלחת הפרויקט הוא ישוב ויפעל עם כתות ז' גם בשנת תשע"ו.

 

 


מנהיגות נוער

בבית הספר פועלת מועצת תלמידים אותה מובילה הרכזת החברתית יהודית טל. אין כרגע למועצת התלמידים "אוריינטציה ירוקה", אבל בהחלט ניתן לרתום אותה לעניין.

חזון התכנית בבית הספר, מטרות ויעדים לשנים הבאות

קהל היעד מורכב מכל אוכלוסיית הכפר וסביבותיו: התלמידים והצוותים בבתי הספר ובפנימיות, המשק החקלאי, עובדי המינהלה, הקהילה אשר חיה בכפר ובאזורים הגובלים בכפר, ומשפחות הילדים הלומדים בכפר.

 

·         טיפוח מודעות - באמצעות הקניית ידע רחב, המבוסס על תכנית הלימודים הבית ספרית המשלבת למידה עיונית, מעשית ופעילות חווייתית.

·         גיבוש וחיזוק עמדות - גיבוש החלטות אישיות לגבי אורח-חיי הפרט ושל קבוצת ההתייחסות שלו תוך הבנת האחריות של כל פרט על סביבתו.

·         יישום באמצעות פעולות - מימוש של פעולות למען הסביבה בתחום בית הספר  ובקהילה.

·         העשרת תלמידים - באמצעות תוכניות מגוונות ומהנות.

·         שינוי טביעת הרגל האקולוגית בבית הספר ובקהילה – שינוי אורחות החיים (קיימות כדרך חיים) בכפר ברמה האישית: יותר שימוש חוזר, הפרדת פסולת במקור ומיחזור, חיסכון במשאבים בבתי הספר, בפנימיות, במשרדים, בחדר האוכל בשטחים הציבוריים.....

·         פיתוח מנהיגות והתנדבות בקרב בני נוער להעלאת המודעות הסביבתית בקהילה תוך עשייה פעילה.

 

    פירוט התוכנית הבית ספרית לתשע"ו:

פעילויות שימשיכו ואנו מקווים כי יהפכו למסורת

·        המשך בחירה של נושאים מתחום הקיימות ל"מטלות הביצוע" באזרחות

·        המשך פעילות עם סמינר הקיבוצים – הפעם לכיתות ז'

·        חזרה על תחרות "הפרח של המדינה" , אולי בסגנון אחר על עצים או אתרים בארץ במקום פרחים

 

השנה לראשונה נכנסת לחטיבת הביניים תכנית השאלת ספרי לימוד - העברה של ספרי לימוד מתלמיד לתלמיד מטעמים חינוכיים ומטעמי חיסכון בכסף ובמשאבים סביבתיים. כבר בסוף תשע"ה, לפני היציאה לחופש הגדול, קנה ועד ההורים את הספרים המשומשים מהתלמידים. ע"פ אתר משרד החינוך מטרות התכנית הן:

  • מתן הזדמנות שווה לכל התלמידים להצטייד בסל ספרים מלא
  • חינוך התלמידים ליחס של כבוד לספר
  • פיתוח תחושת אחריות לרכוש
  • תרומה לאיכות הסביבה
  • הרחבת יחסי הגומלין בין בית הספר לקהילה ובין בית הספר לתלמידים
  • הטמעת ערכים של שוויון ותרומה לקהילה

 

לעת עתה הצטרפו לתכנית כחצי מהתלמידים בחטיבת הביניים (השאר יקנו ספרים כרגיל). אנו מקווים כי הספרים המושאלים יחזרו בסוף השנה במצב טוב, וכי יותר ויותר הורים יצטרפו לתכנית.

בטבלה הבאה מופיעים רעיונות חדשים בשפע. אינני בטוחה כי נצליח לממש את כולם, אבל ננסה לממש את רובם...

יעדים

משתתפים

(מבצעי הפעילות ומספרם )

תיאור הפעילות

לו"ז

מדדי הצלחה

עיסוק בנושא נתינה וראיית האחר באמצעות תיאטרון

שכבות ז', י', י"א

שלוש מן ההצגות בהן יצפו תלמידים השנה עוסקות בנושאים הנ"ל: "אפקט הפרפר" (דומה לסרט "תעביר את זה הלאה), "לקפוץ מעל העננים" (סיפור הקמתה של תנועת הנוער כנפיים של קרמבו) ו"שנת חיי היפה ביותר" (קשר מיוחד נרקם בין נער בן 16 לאישה בת 80 – והוא משנה את תפיסת עולמו של הנער לגבי זיקנה וזקנים).

במהלך השנה

 

פעילות של המשרד להגנת הסביבה בתחום הקיימות הלכה למעשה – התקבלנו לשנה השנייה

קבוצה (כ 20 תלמידים) מתוך תלמידי שכבת י', אחרי שעות הלימודים

הפעילות, המוצעת ע"י המשרד להגנת הסביבה במסגרת התכנית למעורבות חברתית קהילתית, כוללת הקמת קבוצת מנהיגות, הכשרתה תוך מתן רקע על תפישת הקיימות, וביצוע פרויקט בן 10 שעות העוסק בשיפור המצב הסביבתי-חברתי במקום בו אנו חיים.

סיום עד פסח

נצליח לגייס קבוצת תלמידים שיתמידו בפעילות לאורך השנה ונראה תוצרים בתחום שנבחר (הפרויקט יתוכנן ע"י התלמידים בעזרת המנחה, אז אי אפשר כרגע לומר מהו). לפחות פעילות אחת תהיה בשיתוף עם מועצת התלמידים.

שנה טובה ברוח הקיימות

שכבת ז'

הכנת ברכות שנה טובה מחומרים בשימוש חוזר: קרטון, דיסקים משומשים...

חגי תשרי

התלמידים ייצרו ויחלקו ברכות כנ"ל

משימות בר / בת מצווה ברוח הקיימות – עיסוק מיוחד בנושא בחודש שלפני ט"ו בשבט

שכבת ז'

השנה יינתנו לתלמידים משימות שונות, ואחדות מהן תהיינה ברוח הקיימות

עד סוף השנה ובמיוחד בחודש שלפני ט"ו בשבט

התלמידים יקבלו משימות, יבצעו ויתעדו אותן, ויעסקו בנושא בכיתה בשיעורי מדעים וחינוך

פעילות מוזמנת הקשורה לקיימות

שכבת ז'

תוזמן לשכבה פעילות כלשהי כגון בנייה מקרטון (עוד לא נסגר)

בחודש שלפני ט"ו בשבט

התלמידים ייצרו במו ידיהם חפצים מועילים ויפים מחומרים בשימוש חוזר

"דקה ישראלית על קיימות"

תלמידי שכבת ז' והמחנכים שלהם

מתוך שני שיעורי החינוך הקיימים בשבוע, 5 דקות בשבוע יוקדשו ל"דיבייט" – ילד/ה מדבר/ת על נושא הקשור לקיימות (לפי כללי הדיבייט)

בחודש שלפני ט"ו בשבט

כל תלמידי הכיתה השתתפו בפעילות וכל אחד דיבר בפני הכיתה.

הטמעת רעיונות של תזונה נכונה

תלמידי שכבת ט'

תחרות הכריך הבריא – תכנון ויצירה של כריכים בריאים לסיכום לימוד נושא התזונה

סוף מחצית א'

תכנון הכריכים וקיום התחרות לפחות בשתיים מכיתות ט'

שינוי התנהגות בתחום איסוף והפרדת פסולת אורגנית רטובה

כל אנשי ביה"ס

הצבת קומפוסטר במקום נגיש, והנחיית מורים, תלמידים וכו' לגבי השימוש בו.

במהלך כל שנת הלימודים

מילוי הקומפוסטר, מעקב אחר התהליך המתרחש בו ושימוש בתוצר. ברור שקומפוסטר אחד יתמלא די מהר, אך מדובר בניסיון.

שינוי התנהגות בתחום איסוף והפרדת נייר

תלמידי חטיבת הביניים

הצבת שק איסוף נייר בכמה שיותר כיתות בחטיבת הביניים, והנחיית התלמידים לגבי השימוש בו.

במהלך כל שנת הלימודים

עליה בנתוני איסוף הנייר בהשוואה לנתונים הקיימים

             

 

   

 

 

 


עיצוב: עצם הרעיון